Total Pageviews

Thursday, 23 January 2014

AN OVERVIEW OF INTERNATIONAL BUSINESS


Apakah Perniagaan Antarabangsa?

Perniagaan antarabangsa terdiri daripada transaksi perniagaan antara pihak-pihak dari lebih daripada satu negara. Contoh transaksi perniagaan antarabangsa termasuk membeli bahan dalam satu negara dan perkapalan mereka yang lain untuk pemprosesan atau pemasangan, penghantaran produk siap dari satu negara ke negara lain untuk jualan runcit, membina sebuah kilang yang di negara asing untuk menyediakan tenaga buruh yang lebih rendah, atau meminjam wang dari sebuah bank di satu negara untuk membiayai operasi lain. Pihak yang terlibat dalam urus niaga itu boleh termasuk orang perseorangan, syarikat-syarikat individu, kumpulan atau agensi kerajaan.

Bagaimana perniagaan antarabangsa berbeza daripada perniagaan domestik?. Secara ringkas, perniagaan domestik melibatkan urusniaga yang berlaku dalam sempadan sebuah negara, manakala transaksi perniagaan merentasi sempadan negara. Undang-undang antarabangsa,perniagaan antarabangsa boleh berbeza daripada perniagaan dalam negeri di sebabkan oleh perkara berikut:-


• Negara-negara yang terlibat boleh menggunakan mata wang yang berbeza, memaksa sekurang-kurangnya satu pihak untuk menukar mata wang kepada yang lain.

• Sistem undang-undang negara-negara mungkin berbeza, memaksa satu atau lebih pihak untuk menyesuaikan amalan mereka mematuhi undang-undang. Kadang-kadangmandat sistem undang-undang mungkin tidak menyokong, mewujudkan sakit kepala utama bagi pengurus antarabangsa.

• Budaya negara-negara mungkin berbeza, memaksa setiap pihak untuk menyesuaikan tingkah laku untuk memenuhi jangkaan yang lain.

• Adanya sumber-sumber yang berbeza mengikut negara. Satu negara mungkin kaya dengan sumber asli tetapi miskin dalam tenaga buruh mahir, manakala seorang lagi boleh menikmati produktif, tenaga kerja yang terlatih tetapi kekurangan sumber semulajadi. Dengan itu, cara produk dihasilkan dan jenis produk yang dihasilkan berbeza-beza antara negara-negara .

Dalam kebanyakan kes kemahiran asas dan pengetahuan yang diperlukan untuk berjaya adalah konsep samada seseorang dalam menjalankan perniagaan di dalam atau di peringkat antarabangsa. Sebagai contoh keperluan untuk pengurus pemasaran untuk menganalisis kehendak dan keinginan penonton sasaran adalah sama tidak kira samada pengurus terlibat dalam perniagaan antarabangsa atau perniagaan domestik. Bagaimanapun walaupun konsep mungkin sama, terdapat sedikit keraguan bahawa kerumitan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan untuk berjaya adalah jauh lebih besar untuk perniagaan antarabangsa daripada untuk perniagaan domestik. ahli perniagaan antarabangsa perlu berpengetahuan mengenai budaya perbezaan, undang-undang, politik dan sosial di kalangan negara-negara. Mereka mestilah memilih negara-negara di mana untuk menjual barang-barang mereka dan dari mana untuk membeli input. Perniagaan antarabangsa juga perlu menyelaras aktiviti subsidiari asing mereka semasa berurusan dengan penetapan dan pihak berkuasa di negara asal mereka dan semua negara-negara lain di mana mereka menjalankan perniagaan.









0 comments:

Post a Comment